Daar gaan we weer: goede voornemens

Best een afgezaagd onderwerp tijdens deze eerste dagen van het nieuwe jaar; goede voornemens. Toch vind ik het een goed plan om er een stukje over te schrijven. Want het zou geen afgezaagd onderwerp zijn als het in deze weken niet veel mensen zou bezighouden. Blijkbaar hebben we behoefte aan een duidelijk gemarkeerd startpunt om te beginnen met nieuwe, betere gewoontes. Hier lees je waarom je niet tot het volgende nieuwe jaar hoeft te wachten op een nieuwe start.

Twee keer nee is ja!

‘Enige jaren geleden was ik met een groep vrienden en hun kinderen op pad. De ouders aten, dronken en kletsten. De kinderen, allemaal rond de 8-9 jaar, speelden voetbal. Ze voetbalden vlak naast een sloot. Een van de vaders ging naar de kinderen toe en vertelde ze dat ze beter verderop konden gaan voetballen, want anders zou de bal in de sloot belanden. Nee! FOUT! Dat had hij niet moeten doen. Als een groep kinderen rond de 8-9 jaar voetbalt naast een sloot, MOET de bal in de sloot!’

Nu ga ik door de mand vallen: Het imposter syndrome

Toen ik in 2001 mijn scriptie als economiestudent (!) inleverde, kon ik me niet voorstellen dat dit werkstuk goed genoeg zou zijn om een universitair diploma mee te halen. Toch studeerde ik af. Best mazzel, dacht ik. Ik vond een baan, of eigenlijk werd ik gevraagd. Ik was blijkbaar op de juiste tijd op de juiste plek, weer mazzel! De baan was niks voor mij, maar iedereen om me heen was tevreden.

Perfectionisme en het allesziende opperwezen

Al de hele dag zoek ik naar beginzinnen in mijn hoofd. Wat is een geschikte opening voor een nieuw blogje? Er plopt van alles op, maar bij elk verzinsel kan ik een tegenargument bedenken. Te saai, niet origineel genoeg, te vaag. Elk hoopvol beginnetje wordt intern afgekeurd. Alsof de bloembollen die voorzichtig boven de grond komen direct omver worden gemaaid. En de grap is: ik wil iets schrijven over perfectionisme.